Tento blog slouží jako atlas pro rozlišení motýlů, ptáků, brouků a rostlin. Pokud zde najdete nějaké nesrovnalosti, tak mi to napište do komentářů a já to opravím.Fotografie zde umístěné jsou pouze mé autorské.

30.09.20

Ořešník kropenatý


(Nucifraga caryocataktes)

Krkavcovití
Řád: pěvci
Čeleď: Krkavcovití

Znaky: Je velký asi jako sojka, ale má kratší ocas, plochou hlavu a delší zobák. Také v letu se podobá sojce. Létá rychle , hnán mírně nepravidelnými rázy tupých křídel.
Obě pohlaví jsou zbarvena stejně.
Bionomie: V období hnízdění žije v lesích velmi skrytě a chová se plaše. V létě se živí převážně hmyzem a jeho larvami. Koncem října přenáší v hrdelním vaku lískové a limbové ořechy a další potravu do úkrytů v zemi. Tato potrava slouží jako zásoby na zimu, které pak ořešník kropenatý dokáže najít i pod sněhem. Při obstarávání zásob zalétá též na lísky do vesnických zahrad. Hnízdo, jež si staví ve větvích jehličnatých stromů, bývá dobře ukryto.



































13 komentářů:

  1. Ořešník na smrku? Možná odpočívá, nastává mu sezóna zrajících ořechů, přeju mu to. Byl jsi trpělivý, tolik fotek! I nadále přeji dobré modely a jistou ruku k focení přírody ♣

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No je to tak. Ale pod těmi smrky jsou lísky... Díky za komentář.

      Vymazat
  2. Ahojík Jaruško, samo fota supér povídání moc poučné, díky za ně ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Krásné fotky, ta poslední mě pobavila. Už s námi nemluví. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Jééééééééé no Járo to je fakt nádhera fotky jako živé fakt čumím já nevěděla, že máš ještě tento blog aj mě poslední foto pobavilo jako když ti naznačuje ať už neotravuješ s focením :-)Opravdu máš nádherné fotky i syn musí být na tebe pyšný♥♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko moc děkuji. no tentokrát mi je i pochválil, což tak tak často od něj,
      coby profesionála, který v tomto oboru roky pracoval, neslyším.

      Vymazat
  5. Vůbec jsem ořešníka neznala a z tak krásných fotek, jsem se ráda poučila :)
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tu u nás na něj natrefila podruhé. Teď mi přistál před okny, protože pod smrky dole jsou lísky plné oříšků, tak si přišel pro zásoby na zimu. Děkuji za komentář.

      Vymazat
  6. viz třeba http://poutnik2.sweb.cz/foto/ptaci/pevci/spacek-obecny-2.html
    Je to krásně vyfocený mladý špaček, ořešník vypadá trochu jinak viz třeba https://www.hlasek.com/nucifraga_caryocatactes_d5930.html

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře i návštěvu blogu.