Tento blog slouží jako atlas pro rozlišení motýlů, ptáků, brouků a rostlin. Pokud zde najdete nějaké nesrovnalosti, tak mi to napište do komentářů a já to opravím.Fotografie zde umístěné jsou pouze mé autorské.

09.11.21

Sojka obecná...

Garrulus glandarius

Krkavcovití

Řád: Pěvci
Čeleď: krkavcovití

Znaky: Zřetelně menší než vrána nebo havra. Snadno ji lze poznat podle pestrého   peří. Důležitým znakem při vzletu je bílý kostřec. Obě pohlaví jsou zbarvena stejně.

Výskyt: Po celý rok se vyskytuje v listnatých a smíšených lesích, v mlází a v parcích. V zahradách se objevuje výjimečně.

Bionomie: V jejím jídelníčku převažuje rostlinná potrava, na podzim představují důležitou složku potravy lískové ořechy, bukvice a žaludy. Žaludy si sojka přenáší ve voleti do skrýší, v nichž si dělá zásoby na zimu. Proto má pro ni velký význam rozšíření dubů. Role sojky při plenění hnízd jiných ptáků bývá většinou zveličována. 
V lese se chová většinou plaše a skrývá se v korunách stromů. Na podzim během pravidelných tahů ji lze spatřit, jak létá i v otevřené krajině.
----
Sojka obecná teď několikrát denně přilétá na krmítko a občas se usadí někde na stromech před našimi okny. Jinak je velice plachá a jak se pohne záclona u okna, tak odletí.  Tak že jsem čekala připravená a dočkala se.























13 komentářů:

  1. Jaruško, sojka je tak krásná. Když ji vidím, vždycky si vzpomenu na Krkonošské pohádky a sojku od Krakonoše. Moc Té pozdravuju. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, to je přesně ono, a dvě nám teď střídavě létají na krmítko. Dost mě to překvapilo. Jsou dost plaché a tak jsem byla ráda, že se mi jednu z nich povedlo nafotit aspoň na strom před oknem.

    OdpovědětVymazat
  3. Jaruško krásně se ti povedlo nafotit.😄

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindřiško moc děkuji. Sojky jsou hodně plaché, tak že jsem vlastně měla štěstí, že zůstala sedět na stromě.

      Vymazat
  4. Nádhera. Takto krásně nafotit sojku, smekám.

    OdpovědětVymazat
  5. fešanda! a pěkně pózuje, což je co říci, většinou bývá pěkně neposedná

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona se těžko fotí. Je hodně plachá, ale já jsem měla připravený foťák u okna a tak jsem to na sériové snímání stihla. Ona totiž vždycky hned uletí.

      Vymazat
  6. Jaruško, krásné snímky. Jo ptáky ty také umíš. 👌😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško děkuji. Jen fotím přes okno, ale někdy se to dá, ale někdy jak pohnu záclonou, tak hned odletí...Měj se moc hezky.

      Vymazat
  7. Moc pěkné. :) Sojka obecná je asi můj nejoblíbenější corvid. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře i návštěvu blogu.